TED Ideas worth spreading е глобална поредица от конференции създадена за да популяризира "идеи, ценни за разпространяване"
Salman Khan
Идеята за този проект се заражда преди около 5 години. Salman Khan започва да обучава своите братовчеди в сферата на математиката от разтояние, тъй като той е в Бруклин, а те в Ню Орлеанс. Тогава му хрумва идеята за клипове, които да разпространява чрез youtube.com като допълнителни материали за своите близки-"просто като нещо странично". След време се случват няколко интересни неща. Първо - неговите братовчеди предпочитали да продължат чрез клипове, защото това им позволява по-гъвкав начин на обучение. Чрез клипове те имат възможност да повтарят, прескачат части и да ги гледат в удобно за тях време. След пускането на клиповете в мрежата Khan получава множество положителни коментари относно този нов метод. Според повечето потребители методът наистина работи и спомага за по-лесното усвояването на материала. Този нов тип на обучение се изпробва и в някои училища. Чрез клиповете начина на преподаване се преобръща. Лекциите тип "един размер за всички"са изместени от клипове позволявалявайки на всеки ученик да наблегне на различен материал. Обратно в клас се обръща внимание повече на съвместната работа и взаимопомощ. Тези технологии са направили обучението в класните стаи по-човешко, по-активно и по-продуктивно.
Така се стига до Хан Академия и въпросът "Как да се мине на следващо ниво?"
Главната цел на академията и създадения метод на обучение е да не позволява "дупки" в образованието на учениците, да не се надграждат нови знания върху липсите от минал материал и да се запълнят празнините "като швейцарско сирене в основата на образованието". Този модел позволява да опитвате, да грешите, да експериментирате колкото е необходимо, но се очаква познание. Върху платформата на Хан Академията в момента са създадени около 90 модула свързани помежду си. Ако решите правилно 10 задачи от някои модул се препоръчва по-сложен модул и продължавате по "картата на знанието".
Този начин на обучение е ефективен както за самостоятелна работа на ученици, така и за групова работа. Методът е приложен при ученици от 5 и 7 клас от училище в Лос Алтос. При прилагането, на учителите се предоставя информация за всеки ученик - какво е разглеждал, кога, с какво се е справил бързо и без проблем, кое го е затруднило и къде има повече грешки в модула. Така учителите имат възможност да наблегнат на определени проблеми при всеки един ученик. Друга възможност, която позволява този метод на обучение е взаимодействито между учениците. Така ученици усвоили даден материал могат да помагат и обучават други изостанали с него. Но нека не оставаме само в рамките на класната стая. Нищо не пречи да използваме тази помощ между връстници извън предела на класната стая, така се ражда идеята за глобална класна стая, коята Хан Академия се опитва да построи.
http://www.khanacademy.org/
Няма коментари:
Публикуване на коментар